1. Herwinnen van vertrouwen

Herwinnen van vertrouwen is de eerste van de 10 punten die als speerpunten door onze redactie, met verschillende gasten, uitgelicht zullen worden.

Het herwinnen van vertrouwen zal moeilijker gaan dan we denken, omdat we in deze gekke situatie eerst een psychologische grens over moeten, zo geeft Jan Kaak, als voorzitter van de thematafel Smart werken en innovatie, aan. We moeten letterlijk en figuurlijk een drempel over om elkaar weer op te zoeken. Hier heeft een breed vertegenwoordigde werkgroep zich vol op ingezet de afgelopen 10 dagen. Om dat goede gevoel te herwinnen proberen we op herkenning in te zetten. Als ik een herkenbaar, betrouwbaar keurmerk zie, weet ik dat ik op een veilige manier naar binnen kan. Dít is een bedrijf of instelling die op verantwoorde wijze met de gezondheid van bezoekers, personeel en klanten omgegaat.

Annemarie Willemsen, van Team Doet (een adviesbureau die in industrieel Achterhoek veranderingen, certificeringen en keurmerken verzorgen), vertelt dat het idee van een keurmerk kwam vanuit de Mastermindgroep, een groep van ondernemers uit de Achterhoek die al jaren samen brainstormen en good practises delen. Toch is het een handreiking geworden en geen keurmerk. Het idee van een handreiking is ontstaan omdat we het volgens ons allen hier in de Achterhoek niet op een controlerende manier moeten doen, maar juist eigen verantwoordelijkheid willen benadrukken. Dat kan in de Achterhoek denkt Annemarie! Door ons naoberschap mogen we erop vertrouwen dat iedereen die dit keurmerk draagt echt aan al die punten heeft gedacht en daar ook naar heeft gehandeld. Er is de afgelopen week enorm hard gewerkt om dit hele pakket voor elkaar te krijgen. Er komt, naast de folders en stickers, ook een website waar allerlei tips & tricks komen om je bedrijf zo optimaal mogelijk voor te bereiden op beweging van mensen.  

Wilma Elbertsen is regiomanager Achterhoek van VNO-NCW en vindt het een heel goed en praktisch idee dat ze maar al te graag wil delen. De oproep om gehoor te geven aan deze handreiking zullen ze vanuit VNO-NCW zeker doen.

Alfred Uytdewilligen van CAD2M denkt dat dit soort samenwerking essentieel is om snelle klappen te kunnen maken. Ondernemers reageerden aan het begin van de crisis ook snel; zelfs sneller dan de overheid. Veiligheid was toen het toverwoord waar je allerlei beslissingen makkelijk zelfstandig door kon nemen, maar alles nu weer opstarten kun je eigenlijk niet doen op eigen houtje… Nu kan en mag je niet voor de muziek uitlopen, en dat dat kan wel als je zoiets als dit aanpakt als ondernemer. Het vertrouwen dat we in de regio kunnen geven omdat bij deze handreiking 10-tallen ondernemers, overheden en instellingen hebben meegedacht is niet te onderschatten. In juni gaat CAD2M open en ze gaan deze lijst zeker doornemen. Je zit toch snel met allerlei vragen. Doe ik het wel goed? Heb ik alles wel meegenomen? Alle invalshoeken komen hier bij elkaar en kun je zo afvinken. Ook de middenstand heeft geen eenheid en het zal ze ook enorm helpen als ze dit weten te krijgen met deze actie. Het is ook fijn dat het niet vanuit het management komt (wordt opgelegd), maar vanuit dit gremium. Dat maakt het een stuk van ons allemaal en daardoor wordt het ook eenvoudiger om iedereen mee te laten denken en elkaar eventueel aan te spreken.

Om de handreiking deze brede basis te geven moest het natuurlijk ook langs de officiële organen. De Achterhoek board is het dagelijks bestuur van de nieuwe regio Achterhoek. De 3 O’s zitten erin en Willem Buunk vertegenwoordigd de overheid als wethouder van de gemeente Bronckhorst. De Achterhoek Board is het dagelijks bestuur van de nieuwe regio Achterhoek waar de 3 -o’s in vertegenwoordigd zijn en die zijn zeer onder de indruk over de snelheid waarmee Achterhoekverbindt is opgezet. Ook deze 10 punten, helemaal uitgewerkt met pictogrammen etc. is heel erg goed ontvangen en kreeg in recordtempo goedkeuring. Eenduidigheid is essentieel en de urgentie is Willem duidelijk, omdat we ervoor moeten waken dat iedereen op eigen houtje het wiel gaat uitvinden en eigen richtlijnen heeft. De overheid zit nog in de crisisstand, zo zegt Willem, en dan kunnen we ook snel handelen en dit gelijk omarmen. Daar zullen ook de burgemeesters hun rol in pakken, zo weet hij zeker. Nu is het zaak om bekendheid te genereren bij overheden en bedrijven. Die laatste stap moet nu gezet. 

Martin Stor geeft aan dat het doel is om het geheel volgende week af te hebben en dan te beginnen met verspreiden in de breedste zin van het woord. Inge Ratering geeft, als mede-ontwikkelaar, aan dat ze trots zijn op het resultaat. Jack geeft het goed gevoel dat iedereen zo snel input heeft geleverd om dit document zo compleet te maken zoals hij nu geworden is. Marco Willemsen van Frontis heeft voor de het ontwerp van de pictogrammen “gezorgd”. Martin geeft verder aan dat alles met gesloten beurs is gebeurd. Fantastisch dat dat in de Achterhoek kan! 

Ook Bert Roeterink van gemeente Winterswijk (beleidsadviseur economie) vindt het ontzettende goede ontwikkeling. Hij vult aan dat openbare ruimtes, winkels, markten minstens zo belangrijk zijn als ondernemingen en overheidsgebouwen. Herkenbaarheid is de sleutel! Voor openbare ruimtes, wat een vreemde eend in de bijt is, is het belangrijk om er uiteindelijk nog eens goed naar te kijken en eventueel aan te vullen. Iedereen staat in de actiestand en daar zie je dat de Achterhoek wel heel erg goed en effectief georganiseerd is met de thematafels. Het is wel fantastisch dat als we hier een goed idee herkennen, het binnen de kortste keren erdoor is.